Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Principper for undervisningen

1. PRINCIPPER FOR UNDERVISNINGEN

 

1.1         TEAMSAMARBEJDE

 

Indledning:

Ifølge Gentofte Kommunes skolepolitiske mål ”Alle børn skal lære mere” er der bl.a. krav om, at der er variation i hverdagen og skoleåret, at der bliver undervist i emner og temaer, at der bliver dannet hold på tværs af klasser på de enkelte årgange og at der er tid til fordybelse for elever og medarbejdere.

Samarbejde om børnene er en væsentlig faktor i dagligdagen, derfor arbejder vi i team. I indskolingen er det bærende team årgangsteamet. I udskolingen er det i vekslevirkningen mellem fagteam og årgangsteam at samarbejdet om elevens faglige og sociale udvikling finder sted.

Nedenstående princip beskriver Skovgårdsskolens model for teamsamarbejde, hvori Gentofte Kommunes indskolingsmodel er indarbejdet. Indskolingsmodellen omhandler samarbejdet mellem undervisnings- og fritidsdel på 0. – 5. kl. trin.

 

Princip:

  • Alle lærere er forpligtet til at samarbejde i et eller flere team for at styrke elevernes læring.
  • Klassebegrebet er intakt, klasserne har en klasselærer og et klasselokale.
  • Et årgangsteam består af de medarbejdere, der arbejder sammen på årgangen.
  • Et fagteam består af de lærere, der underviser i det pågældende fag.
  • En lærer kan kun deltage i to fagteam.
  • Et fagteam skal styrke underviserne i deres faglighed i det pågældende fag og sikre fagets faglige udvikling på skolen.

 

Procedure:

På Skovgårdsskolen arbejdes der i team omkring et klassetrin/en årgang. Til hver årgang vil der typisk være knyttet 5 – 7 lærere, som dækker en bred faglig vifte. Muligheden for at låne en lærer fra et andet team skal være til stede.

Teamsamarbejdet øger muligheden for fleksibel planlægning, så det i højere grad bliver muligt at udnytte mulighederne i en årsnorm frem for det lektionsbundne system. Fleksibilitet betyder, at det er læringen og hermed undervisningen, der fastlægger et skema og ikke traditionelt skemaopdelte dage.

Den fleksible planlægning omkring klasser giver mulighed for at variere og organisere undervisningen i forskellige forløb, projektforløb og tværfaglige forløb, for hermed at underbygge undervisningsdifferentieringen.

 

 

 

1.2 FAGFORDELING

 

Indledning:

Ved fagfordeling forstår vi fordelingen blandt lærerne af samtlige forudsete undervisningsopgaver for det kommende skoleår. Målet er, at sikre alle teams og klasser de bedst mulige faglige og pædagogiske forhold. Det er skoleledelsens ansvar, at udvikle og vedtage fagfordelingen.

 

Princip:

  • I videst muligt omfang bør der på årgangen tages hensyn til en balanceret køns- og aldersmæssig fordeling af skolens lærere.
  • Ingen lærer bør være klasselærer i mere end en klasse, med mindre der er tale om delt klasselærerfunktion.
  • Klasselærere udpeges til 1. klasse i forbindelse med fagfordelingen 1 1/4 år før start, således at de kan deltage i aktiviteter og undervisning i børnehaveklassen. Matematiklærerne udpeges inden fagfordelingen.
  • De kommende 6. klasses klasselærere udpeges ½ år inden skoleårets begyndelse, dvs. inden fagfordelingen.
  • Det tilstræbes, at lærerskift kun finder sted i overgangen mellem 5. og 6. årgang. Lærerne i de enkelte årgangsteam kan dog indbyrdes skifte fag i forbindelse med et nyt skoleår, når der tages hensyn til de faglige kompetencer.
  • Ved fagfordelingen lægges der vægt på lærernes faglige kundskaber.
  • Ved teamdannelsen lægges der vægt på, at klasserne bør have så få lærere som muligt.
  • Specialundervisning bør fordeles på så få lærere som muligt, men det tilstræbes, at en stor del af specialundervisningen udføres i årgangsteamene.
  • Det tilstræbes, at Pædagogisk Udviklings Center(PUC) bliver bemandet af så få lærere som muligt, og at disse har kompetencer indenfor pædagogisk udvikling, videndeling, biblioteksvirksomhed og IT.
  • Nyansatte lærere indgår på lige fod i fagfordelingen med de øvrige lærere.

 

Procedure:

Fagfordelingen finder sted om foråret forud for det omhandlede skoleår og bør senest være afsluttet ved ugangen af april måned. Skemalægningen starter derefter og forventes at være afsluttet ultimo maj. Hjemmene underrettes om næste års skema i løbet af juni, og inden skoleåret er færdigt.

SB orienteres løbende om arbejdet og forelægges eventuelle afvigelser fra ovenstående principper.

 

 

 

1.3 FORDELINGEN AF TIMER TIL

UNDERVISNING OG ANDRE OPGAVER

 

Indledning:

Dette princip omhandler fordelingen af antallet af undervisningstimer pr. fag, pr. klasse, pr. år, samt fordelingen af tid til andre opgaver. (En stor del af disse er forhåndsaftalt mellem Gentofte Kommune og Gentofte Kommunelærerforening.)

 

 

Princip:

  • Skovgårdsskolen bør aldrig ligge under undervisningsministeriets vejledende timefordelingsplan eller under kommunens forslag til timefordeling. (Minimumstimetallet)
  • Det bør i videst mulige omfang tilstræbes at der i hele skoleforløbet gives mulighed for timer til holddeling.

 

Procedure:

Skolen tildeles hvert år et budget, der er afhængigt af skolens elevtal. Denne økonomi omregnes til et timetal til fordeling mellem alle fag og alle klassetrin.

Derudover omregnes der et elevtalsafhængigt antal rådighedstimer til fordeling på f.eks. timer til holddeling, to-lærer timer, deletimer samt udvidelse af timetallet i visse fag.

Endelig fordeles et antal timer blandt lærerne til andre opgaver (individuel tid, tid til skole/hjem samarbejde, tid til teamsamarbejde, diverse akkorder, klasselærerfunktion, tid til efteruddannelse m.m.)

Udarbejdelsen af fagfordelingsplanen er ledelsens ansvar.

Ledelsen fremlægger planen for skolebestyrelsen inden planen træder i kraft, med bemærkninger om de overvejelser der har ligget til grund for udarbejdelsen, samt bemærkninger til de steder hvor det ikke har været muligt at opfylde principperne til fulde.

Forslag til regulering af timetallet i de enkelte fag drøftes i skolebestyrelsen i februar måned.

SB giver skolens ledelse kompetence til at fordele timerne til andre opgaver.

 

 

 

 

1.4 SKOLEDAGENS LÆNGDE

Indledning

Dette princip omhandler skoledagens længde. Skoledagen består af et antal lektioner samt pauser.

 

Princip:

  • Skoledagens længde kan variere i årets løb.
  • Årstimetallet skal være opfyldt.

 

Procedure

I den fleksible planlægning arbejdes der med forskellige skemaer i løbet af skoleåret. Det medfører, at alle børn kommer til at opleve ændringer i skoledagens længde hen over et skoleår.

0. – 3. kl. skal møde kl. 08.00 og kan senest have fri efter 6.lektion (kl. 13.45)

4. – 5. kl. kan senest møde til 3. lektion og kan senest have fri efter 7. lektion (kl. 14.30)

6. – 9. kl. kan senest møde til 3. lektion og kan senest have fri efter 8. lektion (kl. 15.15)

Der kan forekomme undtagelser fra ovenstående i forbindelse med særlige dage og ekskursioner.

 

 

 

1.4 GODKENDELSE AF UNDERVISNINGSMIDLER

 

Indledning:

Ved undervisningsmidler forstår vi lærebogssystemer til de forskellige fag, IT-undervisningsprogrammer til skolens pc’er, film, cd’er, materialer til Skolens Pædagogiske Udviklingscenter m.m.

 

 

Princip:

  • Skolens ledelse godkender på skolebestyrelsens vegne anskaffelser af nye undervisningsmidler til skolen.
  • Såfremt skolens ledelse finder indholdet kontroversielt/diskriminerende, forelægges det skolebestyrelsen til vurdering og godkendelse i hvert enkelt tilfælde inden en evt. anskaffelse.

 

Procedure:

Undervisningsmidlernes pædagogiske aspekter vurderes inden indkøb af lærerne i fagudvalgene i samarbejde med Pædagogisk Udviklingscenter.

 

 

 

 

1.5 LÆSEPLANER

 

Indledning:

Ifølge Folkeskoleloven § 44 stk. 8 skal skolebestyrelsen udarbejde forslag til kommunalbestyrelsen vedrørende læseplaner.

 

Princip:

  • Skolebestyrelsen henviser til Undervisningsministeriets vejledende læseplaner og beskrivelser af udviklingen frem mod trin- og slutmål for de enkelte fag.

 

Procedure:

Skolebestyrelsen følger på dette område anbefalingen fra

Gentofte Kommunes Børne- og Skoleudvalg.