Alkoholpolitik

Alkoholpolitikkens målgruppe er skolens elever og deres forældre.

• Forbud mod indtagelse af alkohol i skoleregi, herunder på skolens grund samt på lejrture og andre aktiviteter, hvor skolen er indblandet og/eller der deltager lærere fra skolen.
  • Hvis en elev forud for undervisning eller et skolearrangement har indtaget alkohol, tages der kontakt til forældrene, hvorefter eleven sendes hjem.
  • Emnet alkohol inddrages i undervisningen i 6. klasse, på en måde der sigter mod, at eleverne får et bevidst og ansvarligt forhold til alkohol og er med til at styrke eleverne til at kunne sige nej til alkohol. I den forbindelse afholdes et foredrag for eleverne om alkohol med en ekstern foredragsholder.
  • Emnet alkohol og private fester sættes på dagsordenen ved samtlige forældremøder i udskolingen med opfordring til, at der laves en aftale blandt forældrene om deres ansvar i forhold til elevernes omgang med alkohol. Ved et af disse forældremøder afholder SSP et oplæg om alkohol.
  • Det er skolen og bestyrelsens holdning, at forældre følger Sundhedsstyrelsens retningslinjer for unge og alkohol og ikke serverer alkohol for børn og unge under 16 år.

Ved skolestart introduceres alkoholpolitikken på lige fod med de øvrige af skolens politikker.