5-årigt gymnasieforløb - Huma

Hvad er HUMA - Samfund og innovation?

Introduktionsvideo for HUMA på Skovgårdsskolen. Klik HER

Video om biologi/medicin og retorik på Øregård KLIK HER

HUMA er et sammenhængende forløb, der starter i 8.klasse i folkeskolen. Dagligdagen foregår på Skovgårdsskolen og Øregård Gymnasium. Der er både helt normal undervisning i alle fag, men der er også undervisning på lidt højere niveau i samfundsfag, idræt, biologi og retorik på Øregård Gymnasium. Samtidig vil du deltage i projekter, hvor der er fokus på at udvikle dine kreative og innovative evner. Det betyder, at du lærer at omsætte tanker, viden og metoder til gode idéer og løsninger, der skaber værdi for andre.

Du vil altså gå i en helt almindelig 8. klasse og samtidig blive udfordret i projekter, der ikke ligner almindelig undervisning, og hvor der er fokus på verden omkring os. På den måde giver HUMA dig gode forudsætninger for at udvikle dig både i folkeskolen, i gymnasiet og i forhold til dit engagement i samfundet. HUMA giver dig en masse gode oplevelser og viden om fx:

• Dansk politik og aktuelle politiske diskussioner.

• Det amerikanske samfund og aktuel amerikansk politik fx dødsstraf, skoleskyderier og konspirationsteorier.

• Kriminalitet i samfundet, kriminoveller, og hvordan en forfatter arbejder.

• Klimaforandringer, bæredygtighed, og hvordan vi finder grønne løsninger i fremtiden.

• Hjertesygdomme, og hvordan man kan redde folk fra at dø af hjertestop i fremtiden.

• Lungefunktionsundersøgelser, udbredelse af lungekræft i Danmark, og hvordan man kan redde liv med lungekræftscreeninger.

• Retoriske virkemidler, den retoriske værktøjskasse, argumentation og læring i at ’brænde igennem’ foran et publikum.

• Kommunikation, stemmeføring og betoning.

• Generel uddybning af samfundsfaglige, humanistiske og naturvidenskabelige emner, som eleverne i forvejen arbejder med på Skovgårdsskolen.

Vi ser HUMA, som et 5-årigt forløb, der fortsætter på Øregård Gymnasium i 1., 2. og 3.g, hvor vi bl.a. vil tilbyde HUMA-eleverne:

• en plads på ØG’s talenthold,

• minimaster i projektledelse,

• vejledning op til de første prøver i gymnasiet (NV og AP),

• øvelse i præsentationsteknikker og

• sparring om de store projektopgaver i gymnasiet (Dansk-historieopgaven, SRO og SRP).

På den måde fortsætter du med at være HUMAelev på ØG.

SIDSTE TILMELDING ER D. 31. JANUAR.

SVAR VEDR. INDSKRIVNING FÅR I D. 8. FEBRUAR.

Efter svar, er der 14 dages fortrydelsesret.

Læs mere om det 5-årige forløb, og hvordan du søger optagelse på Gentofte Kommunes hjemmeside. Kom til informationsaften for HUMA onsdag den 17. januar 2024 kl.19 på Øregård Gymnasium, Gersonsvej 32 i Hellerup

Se introvideo HER